Derde kleuter: een kei van een klas

 

In de derde kleuterklas staat er heel wat te gebeuren. Uw kleuter zal immers klaargestoomd worden om over te gaan naar de lagere school.

Spelenderwijs en elk op zijn eigen tempo leren we cijfers herkennen en schrijven, spelend rekenen, vormen tekenen en benoemen, letters en klanken onderscheiden, spreken en luisteren… en nog zoveel meer!

Al mag ‘ spelen ‘ natuurlijk niet ontbreken.

 

Contractwerk

 

Dit is een organisatievorm waarbij de leerkracht voor iedere kleuter een activiteitenpakket aanbiedt die in een bepaalde periode ( 1 of 2 weken) mag afgewerkt worden.

Er zijn steeds een aantal ‘moet’ - werkjes en een aantal ‘mag’ - werkjes.

De aard van de activiteiten varieert van puzzelen tot schrijven, van een werkblad tot een computerspel, van een luisteroefening tot een gezelschapsspel.

De kleuter mag zelfstandig beslissen over de duur en de volgorde van de activiteiten.

Sommige activiteiten kunnen ook een groepsopdracht zijn.

Iedere kleuter vult zijn/haar persoonlijk contract in dat steeds in hun bakje terug te vinden is..

Contractwerk ondersteunt de kleuters in de ontwikkeling tot zelfstandigheid.

 

Ook in de lagere school wordt deze methode verder gezet, vanaf het 2de leerjaar wordt dit ‘de werkbrief’.

 

 

Zwemmen,het ganse jaar door.

 

In de groep van de derde kleuterklas start het “leren zwemmen”.

Wekelijks gaan we samen met het eerste leerjaar met de bus naar het Duinenbad te Middelkerke.

Succes verzekerd, want velen halen eind derde kleuter hun eerste 25m brevet.

Is je kleuter nog wat onzeker in het water?

Geen probleem, hij/zij kan op eigen tempo leren zwemmen. Er worden immers 4 niveaugroepen gemaakt , samen met de tweede kleuterklas en het eerste leerjaar.

 

Frans met kleuters

Daar onze school aan de kust ligt, opteren wij ervoor om vanaf de 3de kleuterklas de kinderen te laten kennismaken met de Franse taal.

Flonflon is ons allerliefst Frans schaapje.

We leren een heleboel Franse liedjes want Flonflon houdt heel erg van zingen. Ze woont bij een familie waar altijd wel iets te beleven valt.

De methode die we gebruiken voor de initiatie Frans heet ‘Ohlala’. Ze bevat de speelpop, verhaalplaten , woordkaarten, liedjes-cd, cd-rom , spelletjes… alles dus om Franse woordjes op een speelse manier te leren ontdekken.

 

In de lagere school werkt elke klas verder met deze methode. Flonflon gaat mee tot in het tweede leerjaar. In het derde en vierde leerjaar wordt de klaspop Cloclo gebruikt.

Vanaf het vijfde leerjaar starten we het “echt leren” met een nieuwe interactieve methode (En action). Hierin staat het spreken centraal.

 

Schrijven

 

Samen met Nijntje leren we liedjes om de schrijfbeweging via grove motoriek te oefenen. Golfje, draad, zaag, boog… Daarvoor maken we gebruik van muziek, schrijfzandtafels, krijtborden en allerlei ander didactisch materiaal.

Daarna oefenen we onze fijne schrijfmotoriek op papier met aangepast schrijfmateriaal.

 

We spelen een spel

 

Maandelijks is er “gezelschapsspelnamiddag”.

De laatste jaren is dankzij de vriendenkring, onze spelletjeskast aardig uitgebreid tot ruim 30 spelletjes. We hebben een grote keuze aan uitdagende, leuke spellen voor iedere leeftijd.

Winnen is voor ons natuurlijk héél belangrijk maar… leren verliezen is dat ook.

Daarom komen de grotere kinderen van de lagere school ons begeleiden, zo zijn we er zeker van dat de spelletjes juist en vooral eerlijk gespeeld worden.